Frukt och grönt
Frukt och grönsaker innehåller mycket av det som får vår kropp att må bra, bland annat är de rika på olika vitaminer och mineraler. Våra matkassar innehåller alltid färska grönsaker, men även inlagda och konserverade. Grönsakerna kan serveras råa, kokta, ugnsbakade eller mixade i soppor eller röror. Vi väljer ofta grönsaker som det är säsong för i Sverige, men eftersom vi är noga med att leverera ett varierat utbud så använder vi även importerade grönsaker.

Ägg

När vi levererar ägg har vi valt att ha ekologiska eller KRAV-märkta. Det händer också att vi använder ägg från frigående hönor, men aldrig från burhöns.

Fibrer och fullkorn

Recepten i våra olika matkassar innehåller fiberrika råvaror som grönsaker, rotfrukter, bönor och olika matgryner. Där hittar du även fullkornsprodukter men vi är noga med att variera dem med vanliga produkter också.

Fett

Din mat bör innehålla lagom mycket – och rätt sorts fett. Det finns olika typer av fett – omättat och mättat. Det omättade fettet finns i till exempel olja, avokado, nötter och fet fisk. Det omättade fettet är den typ av fett vi bör välja i första hand. Enligt Livsmedelsverket visar forskning att risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar om man byter mättat fett mot omättat fett. Mättat fett som finns i till exempel smör och grädde bör vi alltså använda måttfullt.

Hittade du svaret?